Should I stay or should I go? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Len Heezemans - WaarBenJij.nu Should I stay or should I go? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Len Heezemans - WaarBenJij.nu

Should I stay or should I go?

Blijf op de hoogte en volg Len

11 Januari 2013 | Oeganda, Kampala

Tijdens de kerstvakantie heb ik nagedacht over mijn tijd hier in Oeganda. Het werken met en voor VSO, het leven in Kampala, de mooie trips die ik tot dusver gemaakt heb. Het heeft me aan het twijfelen gebracht of ik niet zal proberen langer te blijven.
Er zijn dingen in Nederland waar ik erg naar uit kijk om weer te doen: rocken met Prepare2Unload, fietsen door Amsterdam, een weekendje weg naar Boerenhol, gezellig de familie en vrienden opzoeken, haring eten, bakkie bij de Ooievaar, relaxen in het park, biertje bij Brouwerij ’t IJ ….
Maar als ik eenmaal terug ben, dan ben ik terug en dat betekent dat mijn avontuur in Oeganda daarmee ook eindigt. En dat terwijl ik nog zo veel meer wil zien van dit land en ook op werk gebied is er voldoende te doen. Reden voor mij om afgelopen dinsdag met de Country Director om tafel te gaan zitten om te vragen hoe hij het zou vinden als ik mijn placement met twee maanden zou proberen te verlengen. Hij was erg enthousiast en dus heb ik de vraag ook meteen voorgelegd aan Yacht. Ik heb nog geen reactie ontvangen, maar ik hoop op een positieve uitkomst. Mocht het niet zo zijn, dan zien jullie me gezellig weer medio maart :).

In de tussentijd gaat het werk hier gewoon door. Volgende week arriveert een grote groep nieuwe volunteers en ik neem deel aan de werkgroep die de In Country Orientation (de introductie week), ontwerpt. We zijn er erg druk mee, want het is de eerste keer dat VSO Uganda een groep van 17 volunteers ontvangt. Ik kijk er erg naar uit de nieuwe volunteers te ontmoeten en ik ben benieuwd wat ze van het programma vinden.
De nieuwe HR manager is drie weken geleden begonnen en communicatie valt voortaan onder zijn verantwoordelijkheid. Ik blijf mijn directe lijn met de Country Director onderhouden en in de tussentijd zal ik samen met de HR manager de communicatieactiviteiten doornemen en hem bijpraten over hoe ze bijdragen aan de doelstellingen van VSO Uganda. Dit zal op sommige fronten een uitdaging worden. Om dit te illustreren, citeer ik een gesprek tussen ons van vanochtend:
• HR: “Ik wil referentienummers op correspondentie hebben, dat komt professioneler over. Kun jij een systeem bedenken en implementeren?”
• Ik: “Goed idee! Een logsysteem, dat gaat het kantoor zeker helpen efficiënter en meer geordend te werken. Leg je idee anders voor aan de operationeel manager, want hij gaat over de bedrijfsvoering en systemen zoals jij beschrijft.”
• HR: “Ben je nu werk aan het afschuiven? De nummers komen op officiële correspondentie te staan en dat is communicatie.”
• Ik: (Zucht…tot 10 tellen)” Zullen we even met z’n drieën overleggen als de operationeel manager weer op kantoor is?”
• HR:”Oké, maar het is communicatie”.
Hier heb ik dus nog wat werk te verzetten…

Gelukkig zitten we op andere onderwerpen op 1 lijn. Zo ziet hij het concept van het online platform voor VSO Uganda, wat ik onlangs gelanceerd heb, erg zitten en onderschrijft hij het belang van het creëren van een team, bestaande uit de collega’s op kantoor en de volunteers in het veld. Over datzelfde platform en de nieuwe online nieuwsbrief heb ik ook met andere VSO kantoren, zoals Zuid-Soedan en Tanzania, en met VSO International contact en dat is erg interessant! Leuk om ook met VSO-ers uit andere landen het over volunteer engagement en communicatie te hebben, hun ideeën te horen en hoe zij uitvoering geven aan communicatie vraagstukken. Ik geloof dat ik dat op werkvlak op dit moment het meest interessante vind. Dat geldt voor het contact met VSO International, omdat die gesprekken veelal over strategische keuzes gaan die impact hebben op de langere termijn. En de gesprekken met andere landen zijn ook interessant, omdat zij nu aan de vraagstukken werken waar ik aan het begin van mijn placement voor stond. Ik kan daarom mijn aanpak, kennis en ervaringen met hen delen en dat is een van de redenen waarom ik voor VSO wil werken.

Natuurlijk is er meer dan werk wat me bezig houdt in Oeganda. Zo is er het prangende vraagstuk: waar gaat de volgende trip naar toe? Waarschijnlijk wordt het een lang weekend weg naar een van de ssese islands in Victoria Lake? En ik wil ook nog volunteer Chantal opzoeken in Yumbe, en Chyntia in Mbale, en dan zijn er nog de gorilla’s, en op de terugweg van de kersttrip naar Queen Elizabeth Park (zie foto’s) reden we door Fort Portal. Een prachtige omgeving, dus die is ook aan de to do lijst toegevoegd. Nu maar hopen dat ik de placement inderdaad met twee maanden kan verlengen….

  • 11 Januari 2013 - 09:55

    Jeanne:

    Hi globetrotter,
    Tja, enerzijds-anderzijds, dat na een half jaar de projecten waar je aan werkt, de mensen en de prachtige omgeving incl.( wilde) dieren steeds boeiender worden, kan ik me voorstellen.
    Dat er nog veel te ontmoeten en zien valt en de mogelijkheid langer te blijven er eventueel voor je is moet ik je wel gelijk geven.
    Als je maar gezond en heelhuids terug komt.
    Gisteren en zoals het er nu naar uit ziet vandaag, wordt het weer een zonnige winterdag, eindelijk! regen en miezer genoeg gehad.
    Ben zuinig op jezelf en tot mails/skypes/ bels.
    xxx Jeanne.

  • 11 Januari 2013 - 11:38

    Karin:

    Joepieee je blijft misschien langer!!!xxx

  • 11 Januari 2013 - 13:33

    Laurens:

    Àls ik je ergens bij moet helpen, dan weet je me te vinden!

  • 11 Januari 2013 - 18:34

    Heleen:

    Hoi Len,

    Eindelijk, eindelijk heb ik dan een verslag van gelezen. Volg je facebook-berichtjes wel al langer hoor ;) Super mooi avontuur heb je daar in diep Afrika, wauw! Brengt me terug bij mijn eigen 7 maanden in Zuidelijk Afrika. Geniet, geniet, geniet. Duim voor je verlenging! Ik schaats ondertussen gewoon de winter door hier, ben nog steeds elke week op de Jaap Eden te vinden! X

  • 11 Januari 2013 - 22:07

    Yvette:

    Neeee!! Ik zit steeds in m'n eentje met m'n krantje en koffie bij de Ooievaar!

    Maar als ik zo je verhaal lees, jeetje wat zit je daar goed op je plek. Fijn dat je daar zo'n grote bijdrage kunt leveren, ik zie de expansiemogelijkheden! Maar ik mis je wel :)
    Geniet ervan! X

  • 15 Januari 2013 - 09:02

    Miriam:

    Spannend allemaal! Zet um daar op en we wachten gewoon tot je weer in A'dam bent. Take your time :-)))

    Dikke kus van KB, Mir, Tess en Sofie

  • 29 Januari 2013 - 08:37

    Sven:

    Ha Len, klinkt goed! Vooral lekker blijven nu, leuk te zien hoe je verblijf van toegevoegde waarde is! Ik duim voor je. groet, Sven

    ps Nog niet alles gelezen maar kerstkalenders mooi geworden? ;p

  • 01 Februari 2013 - 11:20

    Léon:

    Hoi Len, klinkt me bekend in de oren zo'n 'should I stay or should I go moment'. Als het goed voelt om te blijven, gewoon doen. In het andere geval kom je terug met een boordevolle rugzak met waardevolle ervaringen. Hou je haaks!
    Léon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Len

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 43604

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 31 Maart 2013

Len and VSO - The best of both worlds

Landen bezocht: