Wereldberoemd in Oeganda? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Len Heezemans - WaarBenJij.nu Wereldberoemd in Oeganda? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Len Heezemans - WaarBenJij.nu

Wereldberoemd in Oeganda?

Door: Len Heezemans

Blijf op de hoogte en volg Len

13 November 2012 | Oeganda, Kampala

Wat was het een verrassing om opeens in een nationale krant van Oeganda, the Observer’, een pagina groot artikel over VSO Uganda te zien!
Tijdens mijn tweede werkdag voor VSO, ben ik samen met de Country Director naar 'the Observer' geweest voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dat gesprek stelde Pete en ik voor om de redactie in contact te brengen met Oegandese Returned Volunteers (RV’s). Een enthousiaste reactie volgde. Een week later heb ik de verhalen van drie RV’s onder de aandacht gebracht bij the Observer. En toen werd het stil…heel stil….Tot een aantal weken later. Ik ontving een mail van de hoofdredacteur waarin hij een van zijn journalisten de opdracht gaf contact met mij op te nemen voor een artikel. Ik ben als een speer aan de slag gegaan en heb Juliet, een van de drie RV’s met een goed verhaal waarin de boodschap die we over wilde brengen heel duidelijk naar voren komt, gevraagd samen met mij het interview te doen. Juliet kwam op de afgesproken tijd naar VSO en samen hebben we op de journaliste gewacht. Een half uur verstreek, een uur, anderhalf uur, twee uur… uiteindelijk kwam de journaliste vijf uur later opdagen. Lekker Oegandees. Inmiddels was Juliet vertrokken, want ze had andere afspraken. Ik heb het interview door laten gaan en heb een collega van VSO Jitolee gevraagd aan te schuiven. Ik heb de journaliste de gegevens van Juliet gegeven in de hoop dat ze nog geïnterviewd zou worden.
Tijdens het interview gaf de journaliste aan ook erg geïnteresseerd te zijn in het verhaal van Chantal, een Nederlandse Volunteer die in Yumbe geplaatst is. Dus voor de volgende dag heb ik ook een ontmoeting tussen hen geregeld. Tijdens dat gesprek beloofde de journaliste mij het artikel te mailen voordat het gepubliceerd werd, zodat ik het op feiten kon controleren. Dat is niet gebeurd en daarom was ik dan ook hoogst verbaasd toen ik het artikel onder ogen kreeg. En ik werd zelf ook nog eens geciteerd, al is dat niet helemaal wat ik gezegd heb, maar goed. Zie hier het resultaat: http://www.observer.ug/index.php?option=com_content&view=article&id=22004%3Afeature-voluntary-opportunities&catid=57%3Afeature&Itemid=69
Zo, na 2 ½ maand ben ik dus al een beetje beroemd in Oeganda ;-). En ik ben erg benieuwd of en wanneer het artikel over Chantal geplaatst wordt!

Ik sprak afgelopen weekend met een communicatieadviseur van een andere organisatie. Zij gaf aan dat het werken met de media in Oeganda er een stuk anders aan toe gaat dan in ‘het westen’. Haar ervaring is dat wanneer je geluk hebt, ongeveer 50 tot 70% van het artikel inhoudelijk juist is en dat afspraken over het inzien van artikelen voor publicatie nauwelijks nagekomen worden. Nou, dan heb ik het niet slecht gedaan, al zeg ik het zelf. Op een fout na, was het artikel feitelijk juist. Alleen jammer dat die ene fout nu net over VSO ging en wat ze doen. VSO verstrekt namelijk geen voedsel, machines en infrastructuur zoals de journaliste stelde. Door het delen van vakinhoudelijke kennis en ervaringen, gebaseerd op wat de lokale behoefte is, draagt VSO bij aan de ontwikkeling van een land. Wellicht dat er nog een rectificatie volgt, maar ik hoop er niet te hard op.

Door dit mooie resultaat, merk ik dat ik voor andere zaken waar ik mee bezig ben, meer draagvlak krijg. Mijn grootste aandachtspunt - en tegelijkertijd grootste zorg -, is nog steeds het beleggen van het eigenaarschap van communicatiemiddelen en -activiteiten. Ik ben er nog niet, maar ik merk wel dat er stappen in de goede richting gezet worden. En ik moet ook niet vergeten dat ik hier relatief kort ben en dat geduld een schone zaak is.

Na twee en een halve maand kan ik jullie ook vertellen dat deze ervaring heel anders is dan een aantal maanden reizen. In Kampala leef ik mijn leven, dit is voor nu mijn thuis. Ik ga naar mijn werk, doe boodschappen, spreek met vrienden af en in de weekenden doe ik allerlei leuke dingen. Wat dat betreft verschilt het leven niet zoveel van mijn leven in Nederland. Wat het wel anders maakt, is hoe je naar je werk gaat (bodaboda in plaats van fietsen), dat Engels de voertaal is – al went dat erg snel –, dat je al snel leert dat niet alles vanzelfsprekend is en je dus vrijwel alles moet verifiëren -zelfs ‘basale zaken’. En natuurlijk het feit dat je in het weekend niet naar zee gaat, maar op Safari of naar een van de eilanden in Victoria Lake, of naar de vismarkt waar je de meest verrukkelijke vis kunt eten die er maar bestaat!

Ik wil graag nog een link met jullie delen, omdat ik trots ben dat ik door mijn werk als volunteer voor VSO, hieraan bij kan dragen: http://youtu.be/rnJFoV_lDg4

  • 14 November 2012 - 06:57

    Jeanne Heezemans:

    Gisteren avond was er bij de "wereld draait door" een kort verslag over een documentaire maker die een film verslag had gemaakt over toeval/lot, daar kwam een jonge Ugandese vrouw in voor die de aanslag in Noorwegen door Breivingk overleeft had, ze was terug gegaan naar Uganda, van daaruit weer gevlucht naar Nederland waar ze, inmiddels hoogzwanger, over haar ervaring vertelde, zij noemde het toeval/lot steeds een engel die haar bewaakte, het kind dat ze verwachte zou ze daarom Angelo gaan noemen.FF in een notendop.Die film lijkt me de moeite waard.
    Boerenhol was heerlijk, tussen alle grauwe herfst dagen was Karin,s verjaardag zonnig en dan is het er in elk jaargetijde heerlijk, zoals je weet.
    Jouw felicitatie kaart kon ik ongemerkt uit de brievenbus nemen, het adres op de enveloppe viel meteen op.
    Niek verwende ons met een heerlijk diner. Kaat blij met haar cadeau,s.De ouders van Kaat genoten ook en zijn bijzonder sympathieke mensen.We zijn lekker gaan fietsen, op gezellige terrasjes neergestreken en hebben in de herfst zon genoten kan ik je zeggen. Jij werd wel een beetje gemist. dat halen we gewoon tzt ,n keertje in.O.K?
    Er kwam bij mij vorige week een collectant van het VSO aan de deur, die kon/ moest ik blij verrassen, want ik had toevallig niet kleiner :-) het lot, je weet wel.
    Dag meissie, werkse/genietse.
    Kus uit Brabant.




  • 15 November 2012 - 10:15

    Renate :

    oeps, te snel geplaatst. Twee keer was ook niet echt nodig.
    In ieder geval: als mensen dat sms-en, dragen ze eenmalig €2,50 bij. Goeie actie, lekker laagdrempelig!
    Nu weer lekker verder, jij ook weer veel succes he!

    Groeten vanuit het VSO kantoor in Utrecht!
    Renate

  • 16 November 2012 - 14:49

    Len:

    Bedankt voor jullie reacties! Ook degenen die via facebook reageren. Ik kan helaas niet altijd zien wie het verslag 'geliked' heeft, dus bij deze: ook jullie super bedankt.
    @Renate, ik zag de campagne voorbij komen. Fancy! Ik hoop dat het mooie resultaten oplevert! En Tanzania lijkt me ook super. Je bent altijd welkom voor een tussenstop in Kampala :).

    Tante, wat heb ik jullie gemist op 11 november! Inderdaad, als ik terug ben plannen we snel een paar dagen Boerenhol en doen we het dunnetjes over. Kunnen we alle verjaardagen in 1 vieren :)!!
    Liefs uit kampala

  • 20 November 2012 - 17:13

    Baukje:

    Goed bezig Len! Een mooi verhaal ook in de krant van Zuid-Zuid uitzending en wat dat voor kansen biedt voor een persoon en een land.En uiteraard leuk om te zien dat het goed met je gaat. Groet, Baukje

  • 02 December 2012 - 16:20

    Rob En José Godfried En Henkelman:

    Fantastisch Len! Ik zie het voor me. En je hebt het toch maar mooi weer even klaargespeeld! Liefs, josé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Len

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 1010
Totaal aantal bezoekers 43601

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 31 Maart 2013

Len and VSO - The best of both worlds

Landen bezocht: